۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۸۳۵۱۵
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

دولتمردان صادقانه با مردم سخن بگویند| مشکلات اقتصادی امروز به نحوه بودجه ریزی کشور باز می گردد

امام جمعه موقت تهران با بیان این که نظام بودجه ریزی کشور باید بر اساس عملکرد باشد نه هزینه، تأکید کرد: بدون تردید ریشه مشکلات اقتصادی امروز به نحوه بودجه ریزی کشور باز می گردد.
حجت الاسلام ابوترابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه تهران با اشاره به فصل بودجه ریزی برای سال 98، نقش بودجه را برای اداره کشور و تحقق سیاست های کلان کشور کلیدی دانست و گفت: بودجه آینه ای برای چگونگی اداره کشور است و اگر می خواهیم با توانایی و کیفیت کسانی که کشور را اداره می کنند آشنا شویم باید بودجه را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: بدون تردید ریشه مشکلات اقتصادی امروز به نحوه بودجه ریزی کشور باز می گردد، نظام بودجه ریزی کشور بر اساس هزینه است و  قطعا به افزایش هزینه ها و کاهش کارایی بودجه می افزاید، این نوع بودجه ریزی وابستگی به درآمدهای نفتی را افزایش داده و دولت را بزرگ و ناکارآمد می کند.

امام جمعه موقت تهران به رییس جمهور توصیه کرد که در مدت باقی مانده از دولت در لایحه بودجه پیش رو اساس بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را بنیان بگذارد و اظهار داشت: این کار انقلابی است و سبب احترام و تحسین مسؤولان می شود.

وی ادامه داد: مسؤولان باید به سیاست های کلی توجه داشته و بلند مدت فکر کنند و آینده را ببینند، چرا باید بعد از ابلاغ چشم انداز و تأکید رهبر انقلاب بر قطع رابطه نفت و هزینه های جاری امروز شاهد این پیوند و پیوستگی نفت با هزینه های جاری کشور باشیم، این یعنی نگاه بلند مدت وجود ندارد و بودجه ریزی بر  اساس عملکرد نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که مسؤولان باید به اصلاح نظام بانکی کشور توجه داشته باشند، ابراز داشت: ریشه مشکلات در این نظام پر آسیب است، مسؤولان باید توجه خود را در بودجه 98 و سال های بعد معطوف بر اصلاح نظام بانکی و افزایش استقلال بانک مرکزی و افزایش نظارت قانونمند و استاندارد بانک مرکزی بر بانک های دولتی و خصوصی کنند.

وی عنوان کرد: مسؤولان باید بودجه را معطوف به رشد اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و به صورت واقعی و معطوف به عملیاتی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کنند؛ از تمام ظرفیت ها باید استفاده شود که هزینه کشور افزایش پیدا نکند و این امر با ارتقای بهره وری و حذف هزینه های غیر ضروری امکان پذیر است و باید در این زمینه جدی باشند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که مسؤولان باید با مردم صادقانه سخن بگویند، خاطرنشان کرد: اگر مردم سخن صادقه مسؤولان را بشنوند و عمل آن ها را مبتنی بر آن تصمیم و سخن ببینند همراهی می کنند، همین مردم 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتند و همین ملت در برابر تحریم ها ایستادند و از دستیابی ایران اسلامی به دانش و فناوری هسته ای دفاع کردند.

وی اضافه کرد: مسؤولان باید به ملت اعتماد کرده و با آن ها صادقانه سخن بگویند و به گونه ای حرکت کنند که اعتماد ساز باشد، توصیه دیگر ما این است که حتی یک پروژه عمرانی جدید را کلید نزنید، دولت و مجلس برای کشور هزینه های جدید خلق نکنند و اجازه دهند که راه برای رشد اقتصاد کشور هموار شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که نگاه زودگذر مانع رشد و بالندگی اقتصاد ملی است، گفت: مسؤولان باید با استفاده از تجربه موفق سال 97 به واگذاری پروژه های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی اهتمام کنند، باید بخش خصوصی فعال شده و نقدیگی کشور در خلق اقتصاد قدرتمند و تمام شدن پروژه های نیمه تمام به کار گرفته شود، باید با عقلانیت،علم، سعه صدر و با اجماع در این مسیر حرکت کرد.

وی افزود: دولت برنامه ریزی و اعلام کند که در راستای حمایت از نظام بانکی کشور اراده دارد که استقراض خود از بانک مرکزی و بانک های دولتی را به کنار بگذارد و به حداقل ممکن کاهش دهد، دولت صادقانه توضیح دهد که اگر می خواهد هزینه هایی را افزایش منابع آن کجاست؟ توضیح دهد که دست اندازی به منابع بانک مرکزی و بانک ها به معنای رشد نقدینگی، تورم و افزایش نابسامانی های نظام بانکی کشور است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که دولت باید برنامه خود را برای پرداخت بدهی های دولت به سیستم بانکی کشور اعلام کند، اظهار داشت: به مردم با الهام از سیاست های کلی توضیح دهید که یارانه ها باید هدفمند شوند، حدود 100 میلیارد دلار یارانه به اقتصاد ایران تزریق می شود اما طبقات ضعیف یا از این یارانه استفاده نمی کنند یا بسیار کم بهره می برند.

وی ادامه داد: کسانی که از ثروت و قدرت بالاتری برخوردار هستند از این یارانه استفاده می کنند و این به معنای دولت رانتی است، رانت اجازه نمی دهد اقتصاد مولد که اساس خلق ثروت و رشد تولید ناخالص داخلی است در کشور اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطاب به دولتمردان ابراز داشت: به مردم صادقانه درباره مسائل کشور توضیح دهید و خطاهای گذشته را بیان و راه های اصلاح را تبیین کنید و با وحدت کلمه پیش بروید، به جناح های سیاسی و دلسوزان انقلاب عرض می کنم اگر بنا باشد مچ یکدیگر را بگیریم هیچ دولتی قدم های اصلاحی بر نمی دارد، جریان های سیاسی اگر خواستار اصلاح نظام اقتصادی کشور هستند باید با اجماع حرکت کنند، باید اعلام شود که در قدم های اصلاحی اصولی که مبتنی بر سیاست های کلی ابلاغی رهبر انقلاب است در کنار هم هستیم.

وی عنوان کرد: اگر این اجماع شکل گیرد راه برای برداشتن قدم های جدی در مسیر اصلاح هموار می شود، دولت برای تدوین لایحه بودجه سال 98 دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس، بانک مرکزی و حتی چهره های مقبول اقتصادی جناح های سیاسی درون نظام را دعوت کند تا در کنار دولت تصمیم گیری کنند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور هنگامی که لایحه بودجه تدوین شد اعلام کند که این لایحه با حضور دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس، بانک مرکزی و اقتصاددانان تدوین شده است، دولت باید با کمترین تغییر لایجه بودجه را تصویب کند نه این که در هیأت دولت تصمیم های بخشی گرفته شود.

وی اضافه کرد: آقایان وزرا شما هم در قبال وزارتخانه خود و هم در برابر تمام تصمیمات هیأت دولت مسؤول هستید، تصمیم بخشی سبب می شود که حوزه سلامت رشد کند اما حوزه های دیگر آسیب می بیند، این تصمیم سبب بی عدالتی در نظام آموزش عالی کشور می شود، تصمیمات وزرا در هیأت دولت باید ملی باشد، باید وزرا از دانش و فهم لازم برای تحلیل مسائلی کلی کشور برخوردار باشند تا تصمیمات صحیح و مبتنی بر مبانی علمی اتخاذ شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که امروز آمریکا تنها در برابر ایران قرار نگرفته بلکه در برابر جمعیت مسلمان جهان ایستاده است، گفت: قطعا در این رویایی به اذعان آمریکایی ها و کارشناسان شکست خواهد خورد و امروز دوران بالندگی و حرکت روبه رشد جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: این تحریم ها و فشارها همان نقشی را خواهد داشت که دفاع مقدس ایفا کرد، دفاع مقدس با همه بلاها و مصائب ایران به قدرتی بی بدیل تبدیل کرده که ماشین جنگی آمریکا را در منطقه متوقف کرده است، امروز ماشین جنگی آمریکا و صهیونیست ها به گل نشسته است و امت اسلام در اوج قدرت قرار دارد، دنیا بداند راهبرد قطعی و استراتژی جمهوری اسلامی این است که با قدرت دفاعی بازدارنده خود مانع بروز هر جنگی در منطقه شود و اجازه ندهد که آمریکا به گسترش جنگ در دنیای اسلام فکر می کند، لحظه ای به این هدف بیندیشد و در راه آن قدم بردارد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ان شاءالله سایه شوم جنگ در سایه اقتدار امت اسلام و ملت بزرگ ایران، عراق، لبنان، سوریه، فلسطین و یمن از منطقه و دنیای امت رخت خواهد بست، رژیم منحوس عربستان که مورد نفرت تمامی چهره های سیاسی و نخبگان علمی است نمی تواند به جنگ افروزی دامن بزند.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه با اشاره به نقش برجسته حضرت زینب کبری(س) در مسیر آگاهی بخشی و ماندگاری عاشورا گفت: اهل بیت امام حسین(ع) در سخت ترین شرایط هیچگاه لب به اعتراض، ناراحتی و انتقاد باز نکردند و با قدرت استقامت کردند.

وی افزود: بانوان و فرزندان، با معرفت و بصیرت در کنار امام حسین(ع) حضور داشتند، بعد از شهادت سیدالشهدا رسالت ویژه ای بر شانه های پرقدرت حضرت زینب(س) نهاده شد و ایشان در سخنرانی الهام بخش و حیات بخش کوفه مردم را مورد سرزنش قرار داد و به تبیین حقانیت مدرسه عاشورا پرداخت، سخنان با نفوذ این بانوی بزرگ دل ها را متحول و اشک ها را جاری کرد که دشمن نگران حرکت مردم کوفه شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که جامعه اسلامی در برابر دشمن استوار، مقتدر و ثابت قدم است، اظهار داشت: جامعه زنان کشور بدانند در مدرسه اسلام و عاشورا زینب کبری(س) تربیت می شود که با وجود سخت ترین شرایط در نهایت صبر و حیا به روشنگری می پردازند، زنان با اقتدا به زینب کبری(س) زمینه پیروزی انقلاب و دفاع مقدس را پدید آوردند کهباید این راه را تداوم بخشید، امروز بیش از هر زمان به این ایستادگی، مقاومت و ایثار زمان مسلمان و مؤمن ایران و امت اسلام نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: عمل به وظیفه در هر شرایط و زمان دستور دین است، تا زمانی که امام حسین(ع) در میدان بود حضرت زینب(س) معلم و مدیر اهل حرم بود اما زمانی که وظیفه سیاسی و روشنگری پیدا کرد با قدرت حضور پیدا کرده و دشمنان را رسوا کرد.

ارسال نظرات